<span class="field field--name-title field--type-string field--label-hidden">Лікування блакитного невусу</span> у Києві

Блакитний чи синій невус – це рідкісна невоїдна пухлина з незвичайною пігментацією, яка може з'явитися у будь-якому віці. Однак воліє виникати на шкірі дітей старшого віку та підлітків, оскільки її етіологія пов'язана зі статевим дозріванням.

Маючи гарну назву і колір, це новоутворення в 10% випадків здатне підступно трансформуватися в злоякісну пухлину. Тому дитячі та дорослі дерматоонкологи Bogomolets Clinic з такою увагою ставляться до шкіри кожного пацієнта.

Блакитний невус – глибока родимка з оптичним ефектом

Блакитний невус, також синій невус та синій невус Ядассона-Тіче – це прикордонне меланоцитарне новоутворення набутого походження. Зазвичай це одиничне шкірне утворення у вигляді плями, папули або бляшки величиною 0,5-1 см з гладкою поверхнею і круглою (овальною) формою - але зрідка зустрічається множинний варіант. Найчастіше блакитний невус височить над поверхнею шкіри – але також може виявлятися як підшкірного вузла. Характерні місця локалізації – це обличчя, волосиста частина голови, сідниці, кисті рук та стопи ноги, а також піднігтьовий простір (піднігтьовий невус).

Своєю назвою синій невус на шкірі завдячує специфічному зовнішньому вигляду, який нагадує чорнильну пляму або венозну гематому (підшкірний крововилив із вени). Однак насправді блакитний, синій, сірий і навіть синювато-чорний колір обумовлений глибоким розташуванням меланоцитів (пігментних клітин шкіри) у нижніх шарах дерми: набагато глибше, ніж у коричневих родимок.

Діагноз пігментний невус ставиться на підставі огляду і дерматоскопії. У нашій клініці проводять оптичну, епілюмінесцентну і цифрову дерматоскопію з фотофіксацією, що дає змогу детально розглянути структуру шкірного утворення і шари шкіри з 10-кратним збільшенням.

Володарям великої кількості родимок на тілі - від 50 до 100 і більше - ми пропонуємо послугу створення карти родимок. Це динамічне спостереження, за допомогою якого можна контролювати найменші зміни форми, рівномірності краю, розмірів, кольору родимки - і своєчасно проводити лікування.

Синій колір цьому невусу надає оптичного ефекту Тиндаля: своєрідне розсіювання світла, яке спостерігається при проходженні через неоднорідне середовище (в даному випадку – людську шкіру). І чим глибше в шкірі розташований меланін, тим більше синя родимка здається візуально. Саме цей ефект часто супроводжує нанесення татуювання на тіло або татуажу брів, які при глибокому внесенні фарбуючого пігменту набувають помітного блакитного відтінку.

Причини блакитного невуса

Незвичайна родимка синього кольору з'являється ще в період внутрішньоутробного розвитку, коли меланоцити здійснюють неповну міграцію з нервового гребеня: розташованої на спині ембріона нейронної структури, яка згодом формує нервову трубку.

Синій невус небайдужий до статі та раси: жінки хворіють у 2 рази частіше за чоловіків, а азіати зі смаглявою і близькою до чорної шкіри відзначають цю родимку частіше за світлошкірі європеоїди (3-5% випадків і 1-2% випадків відповідно).

Види блакитного невуса

Існує два основні види синього невуса, які відрізняються клінічною симптоматикою та патоморфологічною структурою:

• Звичайний або вульгарний блакитний невус – розташований більш поверхово, має слабовиражений блакитний відтінок та протікає доброякісно.
  • Клітинний блакитний невус - відрізняється більшими розмірами, темно-синім або синювато-чорним кольором, більше розташований до озлоякісності.

Крім того, виділяють меланоцитарний, амеланотичний, комбінований, епітеліоїдний, склерозуючий та піднігтьовий блакитний невус.

Чим небезпечний синій невус

Відповідаючи на запитання, чи небезпечний блакитний невус для здоров'я шкірного покриву та організму загалом, слід зазначити, що на ступінь ризику впливає конкретний вид цієї родимки.

Звичайний блакитний невус має доброякісний перебіг і може залишатися без змін протягом життя. Клітинний блакитний невус має тенденцію до переродження у меланому.

Діагностика блакитного невуса

Основний метод діагностики синього невуса – це клінічний огляд та дерматоскопія шкіри з фотофіксацією на планшеті (оптична, епілюмінесцентна чи цифрова). Діагноз вірний, якщо дерматоскоп бачить однорідну сіро-блакитну (сталеву) пігментацію з матовим відтінком: це і є оптичний ефект Тіндаля.

Для уточнення діагнозу у разі ураження нігтя – блакитний невус чи меланома – необхідна оцінка візуальних відмінностей. При піднігтьовому невусі вогнище пігментації розташоване в лунці нігтя або під нігтьовою пластиною і має форму плями. При піднігтьової меланоми спостерігається поздовжня меланоніхія у вигляді вертикальної смужки.

Синій невус потребує проведення диференціальної діагностики, оскільки його клінічна симптоматика нагадує такі види доброякісних та злоякісних новоутворень шкіри та судин:

• прикордонний пігментний невус;
  • венозне озеро;
  • дерматофіброму;
  • базаліома (базальноклітинний рак шкіри);
  • меланома (рак шкіри), у тому числі піднігтьова меланома;
  • саркома Капоші;
  • метастази у шкіру при пухлинному процесі в організмі.

При проведенні ексцизійної біопсії та гістології блакитного невуса наші патоморфологи ідентифікують дане новоутворення за наявністю глибоко розташованих у дермі веретеноподібних меланоцитів та рідше овоїдних меланоцитів, чергуванні світлих та гіперпігментованих клітин.

Лікування пігментного невуса у Bogomolets Clinic

Дерматологи і дерматоонкологи нашої клініки проводять ефективне видалення пігментного невуса без болю і слідів.

Молодим пацієнтам ми зазвичай рекомендуємо тільки спостереження. Оскільки темний пігмент - меланін - через деякий час може знову виявлятися в рубці.

Пацієнтам зрілого віку рекомендується видалення. Пріоритетними методами лікування є хірургічне висічення і лазерна абляція. Видалити пігментний невус шкіри також можливо із застосуванням кріодеструкції рідким азотом і електрокоагуляції. Але вибір на користь того чи іншого методу робить тільки лікар.

Процедура проходить під місцевою анестезією і не супроводжується больовими відчуттями. Після процедури зону втручання обробляють спиртовою настоянкою календули і заклеюють бактерицидним лейкопластиром. Видалення відбувається в максимально щадних для шкірного покриву умовах, тому за необхідності можна відразу робити епіляцію.

Після видалення родимка направляється на гістологічне дослідження. Найкращі патоморфологи України з точністю визначають природу шкірного утворення, а лікарі оцінюють ступінь ризику.

Профілактика пігментних невусів

Головні чинники зовнішнього середовища, здатні запускати процеси злоякісного переродження невуса на меланому, - це сонячне випромінювання і травматизація (натирання одягом або мочалкою, розчісування під час свербіння шкіри, ушкодження бритвою та іншими гострими предметами). Тому найкращим засобом профілактики стане обмеження сонячних ванн і засмаги, виключення з гардероба тісного і синтетичного одягу. Родимку, яку постійно хочеться чухати, краще заклеїти бактерицидним лейкопластиром.

Ваша шкіра для нас - занадто прекрасна і цінна, щоб залишати її без високоточної діагностики та своєчасного лікування. Тому наші лікарі чекають на вас на консультацію і лікування в самому серці України - серці, що б'ється заради блага і здоров'я української нації.

Лікування блакитного невусу
Консультація лікаря-онколога

Записатись на прийом

Інститут дерматології і косметології доктора Богомолець це орієнтований на пацієнта інститут дерматології світового класу, де пацієнтів лікують експерти в галузі медичної та косметичної дерматології, які мають знання у всіх аспектах дерматології