Базаліома

Базаліома, також базальноклітинний рак шкіри, базальноклітинна карцинома шкіри - це найпоширеніше шкірне новоутворення (до 75-80% усіх випадків раку шкіри) злоякісного походження. Виникає у чоловіків і жінок старше 50 років, але може зустрічатися і серед молодих людей до 40 років.

Найчастіше це новоутворення розвивається на ділянках обличчя і тіла, відкритих впливу ультрафіолетових променів сонця. Це крила носа, періорбітальна (навколо очей) і періоральна (навколо рота) зони, зона декольте і шия, груди, кистьові та ліктьові згини. Рідше можна виявити базаліому на плечах, спині та кінцівках.

Причини базаліоми

Базальноклітинна карцинома — поширений місцевоінвазивний рак, який розвивається з клітин-кератиноцитів. Цьому процесу також сприяють сонячні опіки, надлишок ультрафіолетового опромінення. Базальноклітинний рак шкіри частіше виникає у людей старшого віку, зі світлою шкірою, світлими очима та волоссям. Вищий ризик захворіти на базаліому мають люди попередньою історією раку шкіри або меланоми, імуносупресією. Існують також множинні базальноклітинні карциноми, пов'язані з генетичною схильністю (синдром Горліна-Гольца).

Види базаліоми

Базаліома шкіри буває декількох видів, які відрізняються між собою структурою:

• Фіброепітеліальна - найлегший і найрідкісніший вид базаліоми, який вирізняється незначною величиною, локалізований на тілі та не спричиняє дискомфорту.

• Поверхнева - має форму плоскої плями, яка блищить або лущиться і нагадує дерматит.

• Склероподібна - має невеликий розмір, чітко виражені межі та трохи підноситься над поверхнею шкіри або втягнута за типом рубця.

• Вузлова - має вигляд щільного вузлового утворення, має тенденцію до утворення виразок, ерозій і свищів, які не загоюються.

• Пігментна - має вигляд коричневої плями або папули і вимагає диференціальної діагностики з метою виключення меланоми (найнебезпечнішої шкірної пухлини).

Чим небезпечний базальноклітинний рак шкіри

Незважаючи на частоту поширення і злоякісний перебіг, базаліома - це повільно зростаюча пухлина з вкрай рідкісним метастазуванням і сприятливим прогнозом. Однак вона не є звичайним косметичним дефектом, а залишається онкологічним захворюванням, яке небезпечне такими наслідками:

• високий ризик рецидивів;
  • вторинне інфікування із зовнішнього середовища, якщо дефект виглядає як виразка і постійно мокне;
  • перехід в інвазивну форму раку, що означає проростання в сусідні тканини з пошкодженням структури та порушенням роботи внутрішніх органів, якщо новоутворення розташоване біля очей, носа, вух.

Діагностика базаліоми

Відновити естетичну красу шкіри, уникнути можливих ускладнень і ризику переродження допомагає рання діагностика. Дерматологічне обстеження базується на зборі анамнезу та візуальному огляді з використанням головного діагностичного методу - дерматоскопії (вивчення стану поверхневих і глибоких шарів шкіри з 10-20-кратним оптичним збільшенням).

Під час огляду дерматолог визначає тип і стадію базаліоми, призначає додаткові аналізи та обстеження, підбирає індивідуальну тактику лікування.

Найважливішим та інформативним методом діагностики залишається біопсія тканин пухлини з подальшим патогістологічним дослідженням. Тільки цей метод дає змогу з високою точністю виявити наявність атипових (передракових) або злоякісних (ракових) клітин і визначити природу новоутворення.

Потрібна диференціальна діагностика з іншими хворобами шкіри: меланомою, плоскоклітинною карциномою, системним червоним вовчаком, хворобою Боуена, псоріазом.

Самодіагностика базаліоми

Не пропустити загрозу для краси та здоров'я допоможе самообстеження. Оглянути обличчя і тіло в домашніх умовах можна самостійно або за допомогою близької людини.

Першим симптомом базаліоми є поява на шкірі рожевої плямочки, що лущиться, або прищика. Багато хто відразу починає змащувати її кремом. Але якщо протягом 3 місяців після появи пляма або прищ не минає - це вже вагомий привід для звернення до дерматолога.

До інших характеристик, якими володіє базальноклітинний рак шкіри, належать такі:

• не схоже на бородавку;
  • лущиться;
  • підноситься над шкірною поверхнею (має форму острівця, вугра, шишечки);
  • відрізняється за кольором (блідий, червоний, рожевий, коричневий, чорний);
  • має нерівні (рвані) краї;
  • викликає тактильний дискомфорт або больові відчуття;
  • має вигляд мокнучої виразки і супроводжується виділеннями (водянистими, кров'янистими, гнійними).

Лікування базаліоми у Bogomolets Clinic

У нашій клініці базаліома на обличчі або тілі видаляється з використанням інвазивних таких методів:

1. Класична хірургія - традиційне висічення скальпелем у межах здорових тканин, яке використовується для усунення великих і глибоких новоутворень. Найпоширеніший метод оперативного лікування, який, однак, дає змогу виконати лише відтерміновану біопсію (після операції) і залишає ризик рецидивів до 10-15%.
  2. Мікрографічна хірургія по Мос - техніка, що поєднує хірургічне висічення пухлини з одночасним дослідженням під мікроскопом безпосередньо під час операції. Дозволяє оцінити чистоту краю резекції від ракових клітин і переконатися, що пухлина видалена повністю. Найефективніша і найсучасніша хірургічна техніка лікування раку шкіри, яка зберігає здорові тканини в максимальному обсязі і знижує ризик розвитку рецидивів у 10 разів.

Дерматологи і дерматоонкологи Bogomolets clinic на високому професійному рівні проводять диференційну діагностику базаліоми, підбирають найефективніший та найоптимальніший метод лікування, що включає видалення новоутворення шкіри будь-якої локалізації та ступеня складності. Головна місія наших лікарів - ефективне лікування шкіри для збереження здоров'я і життя людини.