Актинічний кератоз

Актинічний кератоз (сонячний кератоз) - це передракове захворювання шкіри, за якого кератиноцити епідермісу реагують на надлишок ультрафіолетового випромінювання. Чоловіки більше за жінок схильні до цього процесу.

Актинічний кератоз являє собою рожеву, червону або коричневу пляму діаметром від 2-8 мм до кількох сантиметрів з шорсткою поверхнею. Під час динамічного спостереження можна помітити, що актинічний кератоз, який існує тривалий час, на кожній новій фотографії відрізняється більш насиченим кольором.

Сонячний кератоз виникає на відкритих ділянках обличчя й тіла (щоках, вухах, носі, шиї, передпліччях, кистях рук, спині), а також волосистої частини голови (зокрема, на лисині в чоловіків). Це - дуже важлива відмінність від старечого (сенільного) кератозу, який виникає навіть на закритих ділянках тіла і не є передраковим станом.

Причини актинічного кератозу

Головна причина виникнення актинічного кератозу на обличчі або тілі - це патологічні зміни структури шкіри, що виникають як реакція на сонячні опіки. Саме через сонячні опіки актинічний кератоз найчастіше виникає як множинні, а не поодинокі утворення. Отриманню опіків сприяє часте перебування на сонці (зокрема робота на відкритому повітрі), а також відвідування солярію.

Серед інших важливих чинників - генетична схильність, світла шкіра (I-II фототип за шкалою Фітцпатріка), отримання сонячних опіків після засмаги, імуносупресія (під час проведення хіміотерапії або після трансплантації донорських органів).

Види актинічного кератозу

Актинічний гіперкератоз має кілька видів, що розрізняються структурою і кольором:

• Еритематозний - виглядає як світла пляма або бляшка в оточенні почервоніння (еритеми).
  • Пігментний - рідкісна форма у вигляді плями або бляшки жовтого або темно-коричневого кольору, яку важко відрізнити від сонячного лентиго.
  • Гіпертрофічний - змінює забарвлення епідермісу, чергуючи світлі й темні кератинові шари.
  • Атрофічний - порушує структуру верхніх шарів дерми, формуючи тріщини і поглиблення.
  • Актинічний хейліт у дітей і дорослих - локалізується на губі (переважно нижній), супроводжується лущенням, запаленням і відчуттям сухості в роті.
  • Боуеноїдний актинічний кератоз - являє собою поодинокі плями, що лущаться, з чіткими краями. Диференціювати боуеноїдний АК від хвороби Боуена дає змогу гістологія на підставі ступеня ураження епітелію.

Чим небезпечний актинічний кератоз?

За відсутності лікування, регулярного перебування на активному сонці та частого травмування до стану ущільнення і кровотечі актинічні кератози здатні проростати з епідермісу вглиб дерми, поступово перероджуючись в інвазивні форми раку шкіри, наприклад плоскоклітинний рак.

Ризик злоякісного переродження становить 5-10%. У разі локалізації на голові або шиї пухлина поводиться агресивніше. Тому при швидкому зростанні, помітному збільшенні новоутворення і появі неприємних відчуттів не зволікайте зі зверненням до дерматолога.

Тільки своєчасно розпочате лікування здатне запобігти ускладненням. А консультація кваліфікованого лікаря допоможе зберегти шкіру здоровою і красивою навіть у найсонячніші літні дні.

Діагностика актинічного кератозу

Найчастіше пацієнти звертаються до дерматолога зі скаргами на тактильний дискомфорт або візуальний дефект. Занепокоєння викликають такі симптоми, як свербіж, печіння, шорсткість і неприємні відчуття під час контакту з одягом. Діагноз визначається під час консультації, яка включає такі основні дії:

1) первинний огляд у дерматолога та збір анамнезу;

2) цифрова дерматоскопія актинічного кератозу;

3) патогістологічне дослідження актинічного кератозу (гістологія зразка тканини, забраного методом біопсії).

Лікування актинічного кератозу в Bogomolets Clinic

Лікарі нашої клініки успішно видаляють актинічний кератоз за допомогою консервативної терапії та апаратних методів лікування:

1)  Радіохвильовий метод

Для лікування певних видів актинічного кератозу може знадобитися шейвінг, кюретаж і видалення радіохвильовим методом або методом електрокоагуляції. Загоєння рани займає кілька тижнів, залежно від ділянки тіла. Зразок відправляють на гістологічне дослідження.

2) Кріотерапія

Кріодеструкція - це процедура руйнування новоутворення рідким азотом, який викликає контрольований холодовий опік. На місці передракового утворення залишається водянистий пухир, який потім покривається кіркою і минає протягом 1,5 місяців.

В обов'язковому порядку перед апаратним видаленням відбувається взяття біопсії та гістологічне дослідження фрагменту актинічного кератозу на предмет злоякісного переродження. Хірургічне висічення зазвичай не потрібне, але може бути рекомендоване в разі гістологічного підтвердження присутності злоякісних клітин.

3) Місцева медикаментозна терапія

Медикаментозне лікування передбачає нанесення на уражені ділянки шкіри дерматологічних кремів, що містять такі діючі речовини, як іміквімод, третиноїн, 5-фторурацил.

Терапевтичне лікування призначає тільки дерматолог, який визначає кількість нанесень і тривалість курсу. Самостійно підбирати і застосовувати мазь за актинічного кератозу без рекомендації лікаря - небезпечний крок, що загрожує отриманням сильного хімічного опіку з формуванням грубого рубця.

У нашій клініці працюють найкращі патоморфологи, висока якість роботи яких допомагає поставити точний діагноз і визначити оптимальну тактику лікування.

Кваліфіковані дерматологи і дерматоонкологи Bogomolets Clinic проводять профілактичні огляди з дерматоскопією, діагностують сонячний кератоз на обличчі або тілі на ранній стадії передракового процесу і призначають своєчасне лікування у вигляді терапії або апаратної хірургії.

У будь-який час наші пацієнти можуть розраховувати на якісну лікувально-консультативну допомогу та динамічний контроль стану шкіри.