Вугрова хвороба

Вугрова хвороба (вульгарні вугрі, акне) – це хронічне запальне захворювання сальних залоз, що виникає в результаті їх закупорки і підвищеного вироблення шкірного сала.

Захворювання акне в більшості випадків відбувається в пубертатному періоді, пік захворюваності, як правило, припадає на 14-17 років.

У людей з вугровою хворобою чутливість шкірних рецепторів до чоловічих статевих гормонів (а вони є і у жінок) надмірно висока. В результаті сальні залози починають посилено виробляти себум (шкірний жир), який не може виділитися назовні через закупорювання вивідного протоку відмерлими роговими клітинами. Сальна залоза роздувається як «повітряна кулька» від себуму, що нагромадився і розклався всередині, її стінки стоншуються і розриваються. Вміст разом з мікробами опиняється прямо в шкірі. Результат – величезний запалений прищ з гноєм, який тривалий час існує на обличчі.

У формуванні акне провідна роль належить гіпертрофії і підвищеній секреції сальних залоз, фолікулярному гіперкератозу, активації мікроорганізмів з подальшим запаленням.

Виділяють наступні види вугрів:

1. Комедони – дрібні темні плями, утворюються в результаті закупорки сальних залоз.
  2. Папульозні вугрі – поверхневі запальні вузлики рожевого або синюшно-червоного кольору, величиною до дрібної горошини.
  3. Пустульозні вугрі – папульозні вугрі з пустулою (гнійничком) в центрі.
  4. Індуративні вугрі – великі, глибокі, щільні синюшні папульозні або папуло-пустульозні елементи.
  5. Флегмонозні вугрі – м'які, сплощені, яскраво-червоні болючі утворення діаметром до 1 см. Після їх розтину виділяється велика кількість гною.
  6. Конглобатні (зливні) вугрі – результат злиття кількох вугрів.

Перші 3 різновиди вугрів є поверхневими, інші види відносяться до глибоких.

Виділяють різні ступені тяжкості акне:

- I ступінь характеризується наявністю комедонів і одиничних папул.

- II ступінь – відзначаються папульозний висип і незначна кількість пустул.

- III ступінь – нарівні з вираженим папуло-пустульозним висипом виявляють до 5 вузлів.

- IV ступінь відрізняється вираженою запальною реакцією в глибоких шарах дерми з формуванням множинних болючих вузлів і кіст.

Якщо прищиків трохи, вони маленькі і не призводять до рубців – зазвичай призначають один або комбінацію з двох препаратів, що впливають на мікроби і ороговілі ділянки сальних залоз, полегшуючи відтік шкірного сала.

При більш серйозній ситуації, коли гнійників і прищиків багато – вони зливаються в групи, або коли з'являються великі вузли, призначається системна терапія, з урахуванням усіх особливостей організму.