Блакитний чи синій невус

Блакитний чи синій невус – це меланоцитарна пухлина з незвичайною пігментацією, яка може з'явитися у будь-якому віці. Однак частіше виникає на шкірі дітей старшого віку та підлітків.

Це новоутворення в 10% випадків здатне підступно трансформуватися у злоякісну пухлину. Тому дитячі та дорослі дерматоонкологи Bogomolets Clinic з такою увагою ставляться до шкіри кожного пацієнта.

Блакитний невус – глибока родимка з оптичним ефектом

Блакитний невус, також синій невус та синій невус Ядассона-Тіче – це межове меланоцитарне новоутворення, зазвичай набуте. Найчастіше це одиничне шкірне утворення у вигляді плями, папули або бляшки величиною 0,5-1 см з гладкою поверхнею і круглою (овальною) формою - але зрідка зустрічається множинний варіант. Найчастіше блакитний невус височить над поверхнею шкіри – але також може виявлятися як підшкірного вузла. Характерні місця локалізації – це обличчя, волосиста частина голови, сідниці, кисті рук та стопи ноги, а також піднігтьова локалізація (піднігтьовий невус).

Своєю назвою синій невус на шкірі завдячує специфічному зовнішньому вигляду, який нагадує чорнильну пляму або венозну гематому (підшкірний крововилив із вени). Однак насправді блакитний, синій, сірий і навіть синювато-чорний колір обумовлений глибоким розташуванням меланоцитів (пігментних клітин шкіри) у нижніх шарах дерми: набагато глибше, ніж у коричневих родимок.

Діагноз пігментний невус ставиться на підставі огляду і дерматоскопії. У нашій клініці проводять цифрову дерматоскопію з фотофіксацією, що дає змогу детально розглянути структуру шкірного утворення і шари шкіри з 10-20-кратним збільшенням.

Володарям великої кількості родимок на тілі - від 50 до 100 і більше - ми пропонуємо послугу створення карти родимок. Це динамічне спостереження, за допомогою якого можна контролювати найменші зміни форми, рівномірності краю, розмірів, кольору родимки - і своєчасно проводити лікування.

Синій колір цьому невусу надає оптичного ефекту Тиндаля: своєрідне розсіювання світла, яке спостерігається при проходженні через неоднорідне середовище (в даному випадку – людську шкіру). І чим глибше в шкірі розташований меланін, тим більше синя родимка здається візуально. Саме цей ефект часто супроводжує нанесення татуювання на тіло або татуажу брів, які при глибокому внесенні фарбуючого пігменту набувають помітного блакитного відтінку.

Причини виникнення блакитного невуса

Незвичайна родимка синього кольору з'являється ще в період внутрішньоутробного розвитку, коли меланоцити здійснюють неповну міграцію з нервового гребеня: розташованої на спині ембріона нейронної структури, яка згодом формує нервову трубку.

Синій невус у жінок зустрічається у 2 рази частіше за чоловіків, а люди зі смаглявою і близькою до чорної шкіри відзначають появу цих родимок частіше за світлошкірих (3-5% випадків і 1-2% випадків відповідно).

Види блакитного невуса

Існує два основні види синього невуса, які відрізняються клінічною симптоматикою та патоморфологічною структурою:

• Звичайний або вульгарний блакитний невус – розташований більш поверхово, має слабовиражений блакитний відтінок та протікає доброякісно.
  • Клітинний блакитний невус - відрізняється більшими розмірами, темно-синім або синювато-чорним кольором, більше схильний до злоякісності.

Чим небезпечний синій невус

Відповідаючи на запитання, чи небезпечний блакитний невус для здоров'я шкірного покриву та організму загалом, слід зазначити, що на ступінь ризику впливає конкретний вид цієї родимки.

Звичайний блакитний невус має доброякісний перебіг і може залишатися без змін протягом життя. Клітинний блакитний невус має тенденцію до переродження у меланому.

Діагностика блакитного невуса

Основний метод діагностики синього невуса – це клінічний огляд та цифрова дерматоскопія шкіри з фотофіксацією на планшеті.

Для уточнення діагнозу у разі ураження нігтя – блакитний невус чи меланома – необхідна оцінка візуальних відмінностей.

Синій невус потребує проведення диференціальної діагностики, оскільки його клінічна симптоматика нагадує такі види доброякісних та злоякісних новоутворень шкіри та судин:

• межовий пігментний невус;
  • венозне озеро;
  • дерматофіброму;
  • базаліому (базальноклітинний рак шкіри);
  • меланома, у тому числі піднігтьова меланома;
  • саркома Капоші;
  • метастази у шкіру при пухлинному процесі в організмі.

При проведенні ексцизійної біопсії та гістології блакитного невуса наші патоморфологи ідентифікують дане новоутворення за наявністю глибоко розташованих у дермі веретеноподібних меланоцитів та рідше овоїдних меланоцитів, чергуванні світлих та гіперпігментованих клітин.

Лікування блакитного невуса у Bogomolets Clinic

Дерматологи і дерматоонкологи нашої клініки проводять ефективне видалення блакитного невуса без болю.

Молодим пацієнтам ми зазвичай рекомендуємо тільки спостереження. Видалення може бути рекомендовано при швидкому рості невуса та появі змін у його структурі.

Пацієнтам зрілого віку рекомендується видалення. Пріоритетними методами лікування є хірургічне висічення.

Процедура проходить під місцевою анестезією і не супроводжується больовими відчуттями. Після процедури зону втручання обробляють антисептичним розчином і заклеюють бактерицидним лейкопластиром.

Після видалення родимка направляється на гістологічне дослідження. Найкращі патоморфологи України з точністю визначають природу шкірного утворення, а лікарі оцінюють ступінь ризику.

Профілактика переродження блакитних невусів у злоякісну пухлину

Головні чинники зовнішнього середовища, здатні запускати процеси злоякісного переродження невуса на меланому, - це сонячне випромінювання і травматизація (натирання одягом або мочалкою, розчісування під час свербіння шкіри, ушкодження бритвою та іншими гострими предметами). Тому найкращим засобом профілактики стане обмеження впливу сонячних променів і засмаги та уникнення травматизації.

Ваша шкіра для нас - занадто прекрасна і цінна, щоб залишати її без високоточної діагностики та своєчасного лікування. Тому наші лікарі чекають на вас на консультацію і лікування в самому серці України - серці, що б'ється заради блага і здоров'я української нації.