Меланома у дітей

Меланома у дітей — Фото 1

Меланома – найнебезпечніша пухлина шкіри. З’являється унаслідок переродження родимки під дією ультрафіолету або як самостійна пухлина, яка на початкових етапах схожа на родимку. Меланома прогресує надзвичайно швидко, лише за 6 місяців родимка може перетворитись у меланому та метастазувати до життєво важливих органів.

Небезпека розвитку меланоми у дітей дедалі більше викликає занепокоєння. Як свідчать дані американських дерматологів наймолодшому пацієнту із меланомою – 8 років. В Україні за даними Інституту раку, приріст в структурі захворювань на меланому у віці від народження до 29 років складає 1,2%.  Ми також володіємо власною, на жаль, сумною статистикою, отриманою під час проведення «Всеукраїнського благодійного марафону здоров’я», в рамках якого вдалось попередньо оглянути понад 61 тис. дітей-сиріт по всій Україні, з яких 1607 визнані проблемними, при чому 214 дітей належали до групи високого ризику розвитку меланоми.

Загалом смертність від меланоми в Україні — 95%, тоді як в США, лише 5%. Причиною разючої відмінності є лише пізня діагностика. На жаль українці мало обізнані з факторами що впливають на розвиток меланоми, а також і з ранніми ознаками переродження родимки, а отже звертаються до фахівців з проблемою надто пізно. Іншою проблемою є низька обізнаність лікарів-дерматологів та сімейних лікарів з проблемою переродження родимки, її ознаками та ранньою діагностикою.

Доведено, що у 70% випадків меланома перероджується із вроджених пігментих невусів, особливо великого розміру. Причиною переродження є:

• Постійне травмування
  • Надмірна дія шкідливого сонячного випромінювання
  • Випадки меланоми у членів сім'ї
  • Первинні фактори ризику – світле волосся, світлий колір шкіри.

Загрозу переродження родимки становлять сонячні опіки, отримані в дитячому віці. Їх мутагенна дія на ДНК сумується в пам’яті клітин, як наслідок спричиняє розвиток меланоми.

Правила засмаги:

• Не перебувайте на сонці з 11 до 15 год., в цей час дія сонячного проміння шкідлива.
  • Пам’ятайте, що сонцезахисні креми захищають шкіру лише від засмаги, однак не знижують ризик розвитку меланоми та раку шкіри.
  • Захищайтесь від сонця бавовняним одягом, який не прилягає до тіла.
  • Не заклеюйте родимки пластиром, це створює термічний ефект.
  • Уникайте всього, що травмує шкіру і родимки.
  • Попереджайте сонячні опіки у дітей, оскільки сонячні опіки отримані в дитинстві підвищують ризик розвитку меланоми.
  • Пам’ятайте, сонячні опіки у дорослому віці – підвищують ризик розвитку раку шкіри.
  • Уникайте дії шкідливого сонячного проміння за наявності невусів або великих пігментних плям.
  • Не беріть маленьких діток на відпочинок в спекотні країни (Кубу, Іспанію, Терцію, Єгипет, Туніс).
  • Якщо у Вас скандинавський тип шкіри (світле волосся, світлі очі) і ви завжди згораєте на сонці, старайтесь відпочивати в середніх кліматичних полосах.
  • Якщо у Вас на шкірі є пігментні родимі плями, багато (понад 50) родимок чи більше 3 родимок діаметром від 5 мм – обмежте своє перебування на сонці!

Відповідальність за своєчасну діагностику переродження родимки у дитини лежить в першу чергу на матері. Адже родимку, що перероджується дуже легко розпізнати, вона має характерні ознаки, які легко запам’ятовуються:

А – Асиметрія, коли умовна вісь, проведена через родимку ділить її на 2 нерівні половинки;

К – Край, якщо край родимки нерівний, зубчатий, немов рваний;

О – Окрас, зміна кольору, поява вкраплень, гранул, прожилок сірого, чорного чи рожевого кольору, а також втрата кольору;

Р – Розмір, чим більший розмір родимки, тим вищий ризик її переродження, однак і маленький діаметр не виключає ризику переродження;

Д – Динаміка, або прояв будь-яких змін  - збільшення розміру, товщини, зміна кольору, кровоточивість, поява кірочок на поверхні.

За наявності ознак обов’язково звертайтеся до лікаря-дерматолога. Пам'ятайте, будь-яку родимку, яку Вам видаляють, лікар повинен відправити на гістологічний аналіз для підтвердження діагнозу.

Тільки своєчасна діагностика дозволить Вам зберегти життя.